Reeglid

Ultimate‘i lühendatud reeglid inglise keeles on kättesaadavad WFDF-i kodulehelt
Täielikud 2013. aasta WFDF reeglid (inglise keeles): PDF

Turniiril osalemiseks ei ole vajalik väga detailne ultimate’i reeglite tundmine – piisab põhiteadmistest.

Ultimate’i lühireeglid eesti keeles

Ultimate on kiire ja voolava loomuga võistkonnamäng, milles on segunenud paljude erinevate spordialade tunnused. Mängu põhiline idee on väga lihtne: mängu eesmärk on lendava taldriku (ehk ketta) toimetamine ühest väljaku otsast teisel pool asuvasse punktialasse ehk end zone’i (nagu Ameerika jalgpallis). Ketast käes hoides ei tohi tugijalalt liikuda, seega saab ketast liigutada vaid seda üksteisele söötes (nagu korvpallis). Punkt saadakse juhul, kui mängija püüab ketta vastaspool asuvas punktialas.

UFPitch

ultimate frisbee väljak (mõõtmed 7vs7 mängude jaoks)

Punktide saamine:

Mängu alguses on meeskonnad joondunud vastamisi kummagi punktiala esijoonele. Mäng algab, kui üks (kaitsev) meeskond viskab lendava taldriku teisele poole platsi vastasmeeskonnale – seda nimetatakse pull‘iks ehk lahtiviskeks.

Lahti visatud ketta kätte saanud või üles korjanud, hakkab ründav meeskond omavahel ketast söötma nii, et lõpuks saaks keegi selle punktialas kinni püüda. Samal ajal üritab kaitsev meeskond ründajaid takistada ja ketast enda meeskonna kätte saada. Kui ketas kukub maha, püütakse väljaspool platsi (out’is) või keegi kaitsvast meeskonnast saab selle enda kätte, muutub ründav meeskond kaitsemeeskonnaks ning ründama hakkab teine võistkond – seda nimetatakse turnover‘iks.

Pärast iga punkti toimub poolte vahetus. Võistkond, kes viimasena sai punkti, jääb sellesse alasse, kuhu nad just ründasid ja ketta kätte said, meeskonnad joonduvad punktiala esijoontele üles ning toimub uus lahtivise.

Olulised reeglid:

  • Kui mängija hoiab taldrikut, ei tohi ta enam tugijalalt liikuda, ketast võib liigutada vaid seda mängijate vahel söötes. Kohe, kui mängija saab ketta, peab ta seisma jääma (jooksu pealt püüdes mõne aeglustussammu jooksul) ning panema paika ühe tugijala. Ta võib tugijalal keerelda ja teha väljaasteid niikaua, kuni ta oma tugijalga maast ei tõsta.
  • Mängijal, kellel on ketas, on 10 sekundit aega, et taldrik teisele mängijale visata. Üks kaitsemeeskonna mängija üritab teda „peale võtta“ ja raskendada ketta viskamist. Samal ajal peab kaitsemängija ka valjuhäälselt sekundeid lugema. Kui ründaja kümnenda sekundi alguseks ketast ära ei viska, toimub kohe turnover: seni kaitsnud meeskond hakkab ründama. Üks kaitsja võib peale võtta lähedalt (mitte lähemalt kui ketta diameeter ründaja ja kaitsja vahel), sama ründajat tohivad teised kaitsjad peale võtta ainult kaugemalt (mitte lähemalt kui 3 meetrit).
  • Füüsiline kontakt mängijate vahel on täiesti keelatud ja iga füüsiline kontakt võib olla viga. Sel juhul peab mängija, kelle vastu eksiti, hüüdma foul‘i ehk vea ning siis käitukse vastavalt reeglitele ja olukorrale (üldjuhul tehakse uus sööt).
  • Turnover toimub ka iga kord, kui taldrik puudutab maad, puudutab midagi väljaspool platsi piire või kui selle püüab vastasmeeskonna mängija. Ultimate’is pole oluline, kes söödu vahelt võttis: isegi kui kaitsemängija lööb ketta maha, muutub see meeskond, kelle valduses oli enne ketas, automaatselt kaitsemeeskonnaks.
  • Piiranguteta võib mängijaid vahetada iga punkti järel, kuid mitte punkti ajal. Kui mängija peab vigastuse tõttu platsilt lahkuma, pannakse mäng seisma ja vigastatud mängija vahetatakse välja. Sellisel juhul on ka vastasmeeskonnal õigus üks mängija välja vahetada.
  • Mäng kestab kuni määratud punktide arvuni või kuni määratud mänguaeg saab täis.

„Spirit of the Game“ ehk ausa mängu põhimõtted

Ultimate on unikaalne, kuna mängus puuduvad kohtunikud. Kõik mängijad järgivad kindlat käitumisjuhendit, mida nimetatakse (ausa) mängu vaimuks – „Spirit of the Game“. Nii peavad mängijad ise vastutama oma käitumise eest ja lahendama kõik veaolukorrad.